Se on taas Black Friday, mustien autojen onnen päivä. Shoppailun sijasta selvitimme, millainen on mustien autojen maailma. Tarjoamme kahdeksan yllättävää faktaa, ihan ilmaiseksi.
Kun henkilö hankkii autokaupoilla Audin tai BMW:n, hän päätyy keskimääräistä useammin mustaan. Audi ja Bemari mielletään nimittäin Premium-merkeiksi, jollaista hankkiva ostaa yleensä muutakin kuin pelkän kulkuneuvon – esimerkiksi mielikuvia lisäarvosta tai laadusta. Siksi myös värillä on väliä.
Musta auto viestii statusta, valtaa ja voimaa paremmin kuin vaikkapa oranssi, jonka on harhaisesti väitetty olevan uusi musta. Ei se ole. Kysy vaikka bemmikuskilta.
POP Vakuutuksen data kertoo, että mustien autojen omistajat ovat keskimääräistä nuorempia. Kun tyypillinen autonomistaja on hieman yli 40-vuotias, mustalla autolla kurvailee keskimäärin 39-vuotias jantteri.
Kaikkein nuorimmat kuskit eivät kuitenkaan aja mustia vaan violetteja autoja. Vanhimmat auton omistajat taas ovat viehtyneet monivärisiin menopeleihin. Niiden omistajien keski-ikä on kunnioitettavat 46+ vuotta.
Ajoneuvon keskimääräinen ikä vaihtelee myös värin mukaan. POP Vakuutuksen tilastoissa mustat autot ovat 2 vuotta nuorempia kuin kaikki autot keskimäärin. Valitettavasti nuoruuskisan voittajaksi niistä ei silti ole. Valkoiset ja moniväriset autot ovat keskimäärin vielä 2 vuotta mustiakin autoja nuorempia. Kaikkein vanhimmat autot puolestaan ovat vihreitä. Niiden keski-ikä on huimat 18,4 vuotta.
POP Vakuutuksen autovakuutukset perustuvat kilometrihinnoitteluun, eli jokainen maksaa vakuutusta omista ajokilometreistään. Siksi POP Vakuutus tilastoi myös mustien autojen ajokilometrejä, joita auton omistajien arvion mukaan kertyy 6,7 % enemmän kuin keskimäärin.
Mustilla autoilla ajetaan vuodessa lähes 15 000 kilometriä, kun tavallisesti auton mittariin kertyy 12 800 kilometriä.
Mustat autot Premium-merkkeineen ovat selkeästi yliedustettuina ilkivaltatilastoissa. Niille tehdään enemmän ilkivaltaa kuin minkään muun värisille autoille: jopa 36 % keskimääräistä useammin.
Ei, vaikka kyseessä olisi musta bemmi.
Musta auto joutuu kolariin noin 6 % keskimääräistä useammin. Toisaalta liikennevahinkoja niille tapahtuu 5 % keskimääräistä harvemmin. Liikennevahingolla tarkoitetaan tilannetta, jossa syyllisen osapuolen vakuutuksesta korvataan henkilövahingot ja syyttömän osapuolen ajoneuvovauriot.
Toisin sanoen liikennevahingon syyllinen osapuoli on todennäköisemmin muu kuin mustan auton kuljettaja.
Ajokilometrien suurempi määrä vaikuttaa myös siihen, miten todennäköisesti auto päätyy hinattavaksi. Mustia autoja hinataan jopa 20 % useammin kuin kaikkia autoja keskimäärin.
Autojen määrään suhteutettuna eniten mustia autoja löytyy Helsingistä, missä omistetaan 8,5 prosenttia kaikista Suomen mustista autoista. Sen jälkeen tulevat Espoo ja Vantaa.
Ehkä hieman yllättäen neljänneksi eniten mustia autoja löytyy Oulusta. Siellä kurvailee 3,8 prosenttia kaikista maan mustista autoista. Mistä mieltymys Oulussa johtuu, emme osaa sanoa. Onnea joka tapauksessa.
Lisäksi mustien autojen kaupunkien kärkikymmeniköstä löytyvät Tampere, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio ja Kouvola.
Lähde: POP Vakuutuksen sopimus- ja vahinkodata ja Traficomin avoin data.